Aion tehdä matkan, joka jotain merkitsee..

Huomenna lähden. Muutan Kolille Kortelahden pientilalle. Eron jälkeen kuvittelin, ettei minulla ole rohkeutta, ei voimia eikä taitoja selviytyä yksin maalla. Päiväunissani haaveilin kohtaavani eläkeläisprinssin, joka veisi minut maasturillaan punaiseen tupaan kosken partaalle suuren taigametsän reunalle.

Sitä ennen unohdan

mitä viisaat opettaa.

Viisaat, huolehtivaiset ystäväni ovat ihmetelleet, miten minä autottomana pärjään seitsemän kilometrin päässä lähimmästä kaupasta. Jotkut ovat kauhistelleet, kuinka uskallan asua yksin. Itse välillä mietin, miten pärjään kahden asunnon loukussa. En halua luopua Kontioniemen kodistani, koska tällaisia ei ole edes harvoin tarjolla. Maksan pankille kaksiotani, jossa viihdyn sitten, kun unelmani mahtuvat sen seinien sisään.

kaiken turhan luovutan,

että jaksan aloittaa.

Se on minulle vaikeaa. Minun pitää luopua turhasta sekä aineellisesti että henkisesti. Laihtumisen jälkeen olen hemmotellut itseäni uusilla vaatteilla ja kengillä. Nyt minulla on kaikki tarpeellinen ja vähän liikaakin. Kaikki ostokset on harkittava tarkasti. Tekemisissäni ja ajatuksissani tapanani on rönsyillä liikaa, aloitan jutun, kohta toisen ja sitten ryntään jo kolmanteen. Nyt haluan keskittyä, hiljentyä ja kohdata itseni semmoisena kuin olen.

Ihmiset hokevat, että pitää elää hetkessä. Luulen kuitenkin, että harva osaa. Minultakin meni 60 vuotta. Mutta nyt se onnistuu hetkittäin. Tunnuslauluni matkallani on:

 Oon perillä joka askeleella.
Hetken kadonneena
näin pitäis aina matkustaa.
Oon perillä joka askeleella
kuin kotiin palanneena
löydän kaiken uudestaan.

Kevät on rakastumisen aikaa. Rakastuminen on ainut tehokas nuoruudeneliksiiri. Minä rakastuin vuosi sitten keväällä Koliin. Nyt matkustan rakastettuni luo. Tämä rakkaus ei hylkää eikä tuota pettymystä.

Maa kyllä omansa kantaa.

 ( kursiivilla painettu teksti runosta Perillä, sanat ja sävel Pekka Rautio, laulaa Johanna Iivanainen)

 P.S. Kortelahdessa pitäisi netti toimia eli seuraavan kerran kirjoitan Käränkävaaran juurelta. Kuulumisiin!