1934521.jpg

Uuden elämän tärkein lämpöketju

 

Keskiviikkona rehtorimme Anna puhui aamunavauksessa, miten tärkeää on huolehtia toisistamme.  Kirjailija Mari Mörö on puhunut ihmisten välisestä lämpöketjusta. Me huolehdimme tarkkaan, ettei elintarvikkeiden kylmäketju missään vaiheessa valmistuksesta kuluttajalle katkea, koska silloin ruoka voi pilaantua. Samalla tavalla meidän tulisi huolehtia, ettei ihmisten välinen lämpöketju katkeaisi.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Opettajantyöni aikana olen joutunut monenlaisiin tilanteisiin nuorten kanssa. Koskaan en ole joutunut henkilökohtaisesti pelkäämään. Mutta epätoivoisia nuoria olen kohdannut usein. Helpompi on ollut huomata ja hoitaa kapinoivia ja kovaäänisiä lapsia kuin luokan hiljaista yksinäistä. Häirikkö huutaa vielä apua ja uskoo yhteisöön. Hiljainen on ehkä luopunut jo toivosta kokea ystävyyden ja välittämisen lämpöä.  Jos lämpöketju ei toimi koulussa eikä kotona, hänen tilanteensa voi olla hyvin epätoivoinen.

 

Nyt etsimme syyllisiä Kauhajoen tapahtumiin. Kun löydämme syylliset, voimme kauhistella ja tuomita eikä meidän tarvitse muuttaa omaa elämäämme. Voisimmeko itse tehdä jotain?  Jokainen voi kohdallaan miettiä, onko yhteys johonkin läheiseen, työkaveriin tai ystävään jäänyt hoitamatta.  Lämpöketju toimii aina molempiin suuntiin.

 

Minä itse olen kokenut elämässäni, miten tärkeää lämpöketju tai paremminkin lämpöverkko on.  Kun elämäni tärkein lämpöketju räjähti korjauskelvottomaksi hetkessä, alkoivat muut ketjut toimia suuremmalla teholla.

 

Tällä viikolla olen saanut kokea, että lämpöketju entisiin työkavereihin ei ole katkennut. On tuntunut hyvältä, että on ollut kaivattu entiseen työyhteisöön.

Olen nauttinut matikan opettamisesta. Uskokaa tai älkää: polynomit ovat kauniita!