16.11.08

Eläkkeellä olon siunaus on siinä, että pääsee ajan herraksi. Jos pääsee.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Minulle meinasi tulla stressi mattojen kutomisesta. Mukavaahan se on, mutta ei urakkatyönä. Nyt on kolme mattoa valmiina. Kaksi joululahjamattoa pitäisi vielä kutoa, mutta jos en kerkiä tai ei huvita, keksin jotain muuta. Joulua haluan valmistella nautiskellen ilman paineita.

Sain ystävältä lahjaksi jouluruokalehden jossa oli toinen toistaan upeampia kakkuja. Minä en ole koskaan osannut tehdä kahvikakkuja. Ne lätsähtävät, jäävät raa´aksi mössöksi tai tapahtuu joku muu selittämätön katastrofi. Mutta ensi jouluna tarjoan lapsille äidin valmistamaa tiikerikakkua. Ehkäpä kokeilen jotain muutakin, vaikka pähkinäkakkua. Minun on aloitettava ihan alusta eli hankittava kakkuvuoka.

Vaikken ole töissä, haluan lauantaiden ja sunnuntaiden erottuvan arjesta. Tämän viikon lauantain mukava juttu oli jouluvalmistelujen aloittaminen mielipuuhastani eli piparkakuista.

2067889.jpg

Illalla kävin avantouimareiden saunalla. Höytiäinen oli kesäisen leppeä, avannosta ei tietoakaan. Jäätyminen siirtyy vuosi vuodelta myöhemmäksi. Surullista.

Innostuin haaveilemaan, missä haluaisin olla eri vuodenaikoina. Joulukuun viihdyn Kontioniemessä kodin piirissä. Minulle joulu on perheen juhla. Uutena vuotena voin pistäytyä jossain auringossa kuten tulevana Egyptissä. Talven alun tammi- helmikuun olen myös mieluusti täällä Höytiäisen rannalla, koska todennäköisimmin järvi jäätyy silloin. Olen kuvannut jäätymistä ja jäiden lähtöä kahtena vuonna enkä halua jättää sitä seuraavanakaan vuonna väliin. Maaliskuun alussa olen ollut jo yli kymmenen vuotta aina jossain päin Lappia. Silloin ovat poropaimennuskisat. Tänä vuonna Länsi-Lapissa Pellossa. Sellä olen varmasti kameroineni. Kevään saapumista ja etenemistä haluan ehdottomasti seurata Pohjois-Karjalassa kotimaisemissa ja Kolilla, samoin alkukesän. Jossain vaiheessa kesää kaipaan vanhoihin taigametsiin Kainuuseen tai Vienan Karjalaan. Ruska-aikaan vaeltelisin Lapissa ja Kolilla.  

Myös marraskuun harmaudesta haluaisin paeta Lappiin, vaikka Pallas-tunturiin. Olisi mukava elää hissukseen tunturissa valkean lumen moninkertaistaessa lyhyen päivän valon ja yöllä kaiken kruunaisivat revontulet.

2067894.jpg

Täällä Kontioniemessä odotetaan lunta. Koristeomenapuu kotini Impilinnan edessä tuo vähän väriä harmauteen.